PTSD eli traumaperäinen stressihäiriö tai suoraan käännettynä posttraumaattinen stressihäiriö on yleensä peräisin ihmisen joutumisesta henkeä uhkaavaan tilanteeseen jossain vaiheessa elämäänsä. Posttraumaattisesta stressihäiriöstä puhutaan, kun traumasta syntyvä stressireaktio pitkittyy. On muistettava, että jokainen kokee asiat eri tavalla, joten mitään selkeää kaavaa ei trauman syntymiseen ole. Esimerkkejä mahdollisista aiheuttajista ovat kuitenkin muun muassa vakava onnettomuus, läheisen traaginen menetys tai seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi joutuminen. PTSD ei ole sukupuoleen sidonnainen, mutta se on maailmalla yleisempää naisilla. Tilastollinen ero johtunee siitä, että naiset joutuvat helpommin muun muassa väkivallan ja raiskauksen uhreiksi. Traumaperäinen stressireaktio voi olla akuuttia, mutta oireinen jatkuessa yli kuukauden puhutaan juurikin posttraumaattisesta stressihäiriöstä.

Miten posttraumaattinen stressihäiriö ilmenee?

PTSD-oireet ovat tyypillisesti fyysisiä, psyykkisiä ja mahdollisesti myös psykosomaattisia. Henkilö voi tuntea fyysistä kipua kuten pistelyä tai viiltelyn tunnetta ollessaan ahdistunut tai paniikissa. Usein posttraumaattisesta stressihäiriöstä kärsivät henkilöt eivät itse ymmärrä sairastavansa kyseistä sairautta ja diagnoosi onkin usein helpotus. PTSD:tä kärsivä henkilö ahdistuu ja saa paniikkikohtauksen asioista, jotka muistuttavat menneisyydessä tapahtunutta traumaa. Nämä tilanteet voivat olla mikä tahansa aistimus, joka muistuttaa menneestä kuten maku, haju, tuntemus, ääni tai näky. Tavallisesti PTSD:tä kärsivät henkilöt elävät elämäänsä hyvin varuillaan välttäen laukaisevia ärsykkeitä. Varuillaan olo voi aiheuttaa yleistä ärtymystä, säikähtelyä sekä univaikeuksia. PTSD-oireet aiheuttavat pahimmillaan työkyvyttömyyden sekä ajavat ihmisen sosiaalisesti eristyksiin. Ihminen voi elää täysin omissa oloissaan, ilman televisiota, radiota tai matkailua toisille paikkakunnille. Traumaperäistä stressihäiriötä sairastavat usein myös jotakin muuta mielenterveyshäiriötä kuten masennusta, myös päihteiden liika ja väärinkäyttöä esiintyy herkemmin. 

PTSD

Traumaperäisestä stressihäiriötä hoidetaan erilaisin terapia keinoin ja masennuslääkkein. Ensisijainen tae hoidon onnistumiselle on varhainen tunnistaminen, jolloin hoidon aloittaminen ei viivästy. Traumaperäinen stressihäiriö vaatii runsaasti työtä ja aikaa, eikä siihen ole selkeää toipumiskaavaa, sillä häiriöstä kärsivien kirjo on laaja. Onko sinun lähipiirissäsi traumaperäisestä stressihäiriöstä kärsiviä henkilöitä? Lue tästä kootut ohjeet mitä olisi hyvä muistaa, mikäli lähipiirissäsi on PTSD:tä kärsivä henkilö.

Kun ystävä kärsii PTSD:tä

Ensinnäkin on ystävä miten hyvä tahansa ja kiusoittelu sekä vitsailu kuuluvat yhteiseloonne, on hyvä pitää mielessä, että tällä asialla ei tule vitsailla. Usko tai älä mielestäsi harmiton soittoääni tai televisio-ohjelma voi olla toiselle hyvinkin merkityksellinen ja traumaattinen. Älä siis leikilläsikään aiheuta tai edesauta ääniä, makuja tai esimerkiksi hajuja, jotka ystäväsi on maininnut paniikkikohtauksen laukaisevaksi tekijäksi.Toinen tärkeä asia on kommunikointi. Voi olla hyvä keskustella etukäteen asioista, miten sinun tulisi toimia paniikki tai ahdistuskohtauksen lauetessa. Usein henkilöt ovat kehittäneet itse itselleen hyvät selviytymis- keinonsa, joten sinun voi olla hyvä vain olla tekemättä yhtään mitään. Muistathan myös, että oireyhtymä on yleensä peräisin traumasta ja ettei ole soveliasta alkaa kysymään mistä ja miten trauma on syntynyt. On eriasia ilmoittaa olevansa läsnä ja tarvittaessa kuuntelijana, kun pamauttaa tulenarkoja kysymyksiä ilmoille.

ilman hyvää ystävää

Kolmas asia perustuu myös pitkälti maalaisjärjen käyttöön. Ethän kommentoi tai ohjeista traumaperäisen stressihäiriötä sairastavia kommenteilla kuten ” pitäisikö sinun puhua jollekin tai mennä terapiaan tai jospa siedätyshoito toimisi.” Vaivasta kärsivät vastaanottavat varmasti apua mielellään alaan perehtyneiltä asiantuntijoilta ja eivät tarvitse sinua kertomaan jotakin mistä he ovat jo itse hyvin selvillä. Ennen kaikkia on tärkeää olla hyvä ystävä, joka ymmärtää. Joka ei nolostu, väheksy tai kiusaannu toisen ihmisen sairaudesta. Meillä kaikilla on omat heikkoudet ja vahvuudet ja olemme täydellisiä juuri sellaisina kuin olemme.